Annikki2_www_KF5A9031.jpg

Verkkosivujen toteutuksen resursointiin vaikuttaa itse sivujen kertaluonteinen pystytys, mutta vieläkin enemmän sivujen julkaisun jälkeinen elämä.

Sivut eivät päivity itsekseen. Tietenkin jos sivut suunnitellaan harkiten staattiseksi. Kerrotaan vain yhteystiedot ja nekin muuttuvat kerran viidessä vuodessa, ei juurikaan tarvitse miettiä eikä resursoida sisällön tuotantoon.

Liian paljon näkee sivuja, joita on viimeksi päivitetty kuukausia tai jopa vuosia sitten. Silti otsikko kertoo Ajankohtaista.

Sisällön tuottajaksi ei riitä hyvä ainekirjoittaja ja Suomenkielen supertaitaja, vaan viestinnän ammattilainen. Sisällöntuottaja ei myöskään ole projektityöläinen käynnistysvaihteen yli, vaan sitä tarvitaan hamaan tulevaisuuteen.

Resurssien hallinnassa on hyvä tiedostaa, että organisaation toiminta muuttuu jatkuvasti. Jos ei muutu niin ei tarvita sivujakaan. Sivuja joudutaan muuttamaan myös jatkuvasti organisaation toiminnan muuttuessa ja ennen kaikkea asiakkaiden muuttaessa käyttäytymistään.

Resurssien suunnittelussa kannattaa huomioida myös ne voimavarat, jotka analysoivat informaation, jota syntyy sivujen toiminnasta ja asiakkaiden käyttäytymisestä. Se on yksi parhaista mittareista oppia ymmärtämään asiakaskokemusta.

 

Motto:

Ensimmäisen vuoden resursointi
40 % sivujen pystytys,
50 % sisällöntuotanto,
10 % muutokset/ylläpito  ja tekninen analysointi sivujen käyttäjistä.