Verkkokaupan ahneus

Keskiviikko 9.1.2008 - Kauko Niemi


Verkkokaupan kehityksessä on omituisia piirteitä. Jos verkkokauppa on helppoa niin tavarantoimitus on kaukana siitä.

Tänään uteliaisuus ylitti harkintakyvyn. Päätin kokeilla Huutopakettia, kun huuto.netissa syntyi kaupat työkalupakista. Huutopakettia esitellään selkeästi postin tiskiä edullisemmaksi. Tosin tässä tapauksessa perikummallisuus syntyy siitä, kun pakin huudettu hinta oli viisi euroa ja Postin pakettihinta vuodenvaihteen jälkeen 7,90 euroa. Vuodenvaihteessa tulla tupsahti taas 50 senttiä hintaa lisää.

Houkutus syntyy, sillä onhan se niin helppoa kun pakettikorttikin syntyy valmiiksi tulostettavaksi. Rahan käsittely bitteinä on tietty aina mukavampaa kuin kolikoina tai kahisevana. Ja kun omistaa tulostimen, niin valmiin pakettikortin saa jo kotona kiinnittää työkalupakin kupeeseen.

Aiemmin en ollut Huutopakettia käyttänyt vaikka palvelu esiteltiin suurena uutisena melkein vuosi sitten.

Ensin pitää tunnistautua, vaikka olen kirjautuneena palveluun. Se ei riitä, vaan tunnistautuminen tapahtuu pankkin kautta tai kännykällä. Tässä kohtaa virallisella henkilökortilla ei ollut mitään roolia.

Tunnistaudun / pankin tunnus ja salasana sekä kertakäyttöinen tunnus avainlukulistalta.

Hups! tunnistautuminen pitääkin ostaa. Myyjänä on Iltasanomat. Erkon konserni kanavoi rahojaan näköjään tarpeen mukaan.  No kun olen kerta pankissa ja palvelussa niin ostetaan tunnistautumista 12 kuukaudeksi.

Maksan tunnistautumisen / kierros alkaa alusta – pankin tunnus ja salasana sekä kertakäyttöinen tunnus avainlukulistalta.

Minua ei nyt palautetakaan kaupantekosivulle, vaan kirjaudun uudelleen Huuto.nettiin. Onneksi työkalupakin sivu on noteerannut, että tunnistautuminen on maksettu. Nyt päästään asiaan ostamaan työkalupakille kuljetuspalvelu.

Kuljetustuksen ostaminen vaatii kirjautumisen verkkopankkiin rahansiirtoa varten. Ja kierros alkaa jälleen alusta – pankin tunnus ja salasana sekä kertakäyttöinen tunnus avainlukulistalta.

Hups! Summaan lisätään 35 senttiä pankin käsittelykuluja. Postitushinta on jo 7,30 eurossa + tunnistautumismaksu.

Taaskaan en palaudu kauppasivulle vaan kierrän Huuto.netin etuoven kautta sivulle. Toimenpiteeni on noteerattu ja kehotetaan tulostamaan pakettikortti ja liimaamaan se työkalupakin kylkeen. Näin teen.

Kuljetan työkalupakin postiin, missä tarkistetaan, että ilmoittamani paino on kutakuinkin oikea. Virkailija pyörittää hetken pakkia ja ihmettelee mistä on kyse ja vie kiltisti lähtevien lavalle.

Suuri alennus hupeni välikäsiin ja tein kaikki työt, pankissa ja postissa itse, todella mutkikkaasti . Nyt minun pitää lähettää neljä Huuto-pakettia tämän vuoden aikana ennen kuin olen edes omillani.

Ei ole verkkokaupalla tulevaisuutta tällä bisnes-mallilla.

Mutta seuraavalla mallilla sitä vastoin on hieno tulevaisuus.

Ostin tietokoneohjelmistopaketin maailmanlaajuiselta Adobelta. Heidän kansainvälisiltä sivuiltaan. Koska hinta oli hieman jälleenmyyjiä edullisempi. Halusin ohjelmalevykkeet, vaikka linjani olisikin imuroinut ohjelmat melko vikkelään.

Tilaus tapahtui keskiviikkona kello 14.30. Tilausvahvistus ja UPS:n seurantakoodi tuli puolen tunnin kuluttua sähköpostilla. Ovikello soi perjantaina kymmeneltä ja paketti oli kädessä. Eikä hintaa ollu lisätty toimituskuluja.

Tuossa ajassa en olisi ehtinyt edes Ruoholahteen. Tosin siellä toimitus olisi ollut kaksi viikkoa.

ps.

edellisessä blogissani ihmettelin Canonin markkinointia. Väliaikatietona mainittakoon, että tänään tuli sähköpostitse ilmoitus raha-anomuksen vastaanotosta. Siis kirjeeni mennyt oikeaan osoitteeseen ja pian sitä aletaan käsittelemään. Ja jos oikein menee putkeen, niin rahaa on luvassa 20 työpäivän kuluttua.

Avainsanat: verkkokauppa


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini