Tietokoneen korjauksesta pyydettiin 748 - maksoin 126 euroa

Perjantai 9.10.2015 klo 8.52 - Kauko Niemi


Tapoihini ei kuulu historiakirjoitella monen viikon takaisia asioita, mutta nyt teen poikkeuksen. Halusin varmistua asioiden oikeellisuudesta. Eli toimiiko koneeni tämän hinnaltaan edullisemman vaihtoehdon mukaan.

Dell pc-pöytäkoneeni, työjuhtani rupesi kiukuttelemaan kesällä. Käynnistyminen kesti ja kesti, kunnes ei sitten yhtenä päivän ei käynnistynyt lainkaan. Takuu oli umpeutunut neljä kuukautta aiemmin ja olin siis omalla vastuullani liikkeellä.

Tässä vaiheessa, kun kone kerran kyykähti kokonaan, päätin asentaa itse SSD levyn ja remontin yhteydessä ottaa nopeamman käynnistyslevyn käyttöön.

Aiemmilta vuosilta oli kokemusta vain yhdestä pc-huollosta Infocaresta ja sinnehän sitten kiikutin pakettini tälläkin kertaa. 60 euroa maksava kustannusarvio oli murskaava. Pitää vaihtaa emolevy ja huollon loppusumma on 748 euroa.

Varoituskellot rupesivat soimaan. Olen kolmasti käyttänyt samaista yritystä aiemmin. Kaikki aiemmat tapaukset olivat takuukorjauksia, enkä niiden hintoja ja tekemisiä tiennyt muuta kuin joka kerta kuuleman vaihdettiin emolevy.

Voihan emot! Kaikkein kallein emolevy, mitä netistä löytyi oli tuolloin kesäkuun puolivälissä 237 euron hintainen. Vastaavan emolevyn olisi saanut myös 85 eurolla. Mihin tarvittiin loput 511 euroa tai enemmän. Ja toki takaraivossa oli käsitys, että noin tonnilla saisin saman tasoisen uuden koneen 2 vuoden takuulla.

Muutamien soittokierrosten jälkeen päädyin Carrata-nimiseen huoltoyhtiöön, josta ongelmakuvailun jälkeen jo puhelimessa Anders Nylander vahvasti epäili, ettei vika olisi emolevyssä.

Carrata totesi konetta tutkiessaan ettei virtalähde riitä konetta pyörittämään. Virtalähteen vaihtaminen ja työ maksoivat 126 euroa ja kone on toiminut siitä lähtien. Tein reklamaation Infocarelle, että 60 tarkistussumma pitää palautta, koska analyysinne oli väärä. Vastauksena tuli vain selitys miten tarkistus oli muka tehty. Sain vikarapotin myös Carratalta ja se oli kaikin puolin loogisempi selitys koneen toimimattomuudelle.

Mielenkiintoni heräsi aivan uudelle tasolle, kun juttelin Carratan taustoista. Anders Nylander kertoo, että koko firman historia perustuu siihen, että hän korjaili kavereiden koneita, joilla huoltoyhtiöt yrittivät kusettaa tai eivät osanneet mitään muuta kuin vaihdella emolevyjä.

Nylander mainitsee kaverin koneen, jota ei voinut kuuleman korjata ja tilalle tarjottiin reilun 900 euron uutta konetta. Kuitenkin korjaukseen riitti 9 euroa maksava liitin. Vastaavia tilanteita on matkan varrella vaikka kuinka paljon.

Tässä vaiheessa voin pyytää anteeksi Hewlett-Packardilta, jos aikoinaan haukuin julkisesti koneen huonoa laatua, kun Infocare oli kahdesti vaihtanut emolevyn samaan koneeseen. Vika taisikin paikallistua Vantaalle.

 

 

 

Avainsanat: pc huolto, tietokonehuolto, Carrata, Infocare, emolevy, HP, Dell


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini