Nettimyynti jää liian usein kesken

Maanantai 21.8.2017 klo 13.09 - Kauko Niemi

Teen tilauksen netissä ja kun olen painanut viimeisen vaiheen nappia, niin mitkä ovatkaan tunteet silloin. Milloinkahan saan tuotteen vai saankohan sitä koskaan. Meniköhän se maksu turvallisesti perille. Olikohan tämä sittenkään luotettava myyjä.

Epävarmuus kalvaa vielä senkin jälkeen, vaikka olen tehnyt netissä satoja ostoksia ja vain kerran tullut petetyksi.

Miksi ihmeessä nettimyynti pitää niin usein jättää kesken. Todennäköisesti vain siksi, että perinteinen myyntitapahtuma on siirretty sellaisenaan nettiin. Esitellään tuote, otetaan tilaus vastaan ja rahastetaan asiakas ja annetaan tuote asiakkaan kainaloon.

Nettimyynti pystyy tarjoamaan huomattavasti monipuolisemman palvelukokonaisuuden, kun henkilökohtainen myynti, kunhan hieman kehittää koko prosessia.

Lauantaina hajosi tablettini, jossa takuu voimassa. Sunnuntaina tein ilmoituksen ja sain paluupostissa tapauksen tunnuksen, ohjeet ja UPS lähetysdokumentin paketin päälle liimattavaksi. Tänään maanantaina se on jo matkalla. Ja kiinnostuneena voin netissä seurata tilannetta.

Toisena esimerkkinä mainitsen, vaikka Savonlinnan Oopperajuhlat. Tänä vuonna poikkeuksellisesti jouduin ostamaan lipun helmikuun loppuun mennessä ihan fyysisesti lippukauppiaalta. Tässä tapauksessa lähimmältä R-kioskilta.

Yksikään lipunmyyjä, eikä R-kioskin myyjä tämän jälkeen korvaansa lotkauta. Sen sijaan Savonlinnasta tuli kesän alussa viesti, kuinka harjoitukset ja muut puuhat ovat käynnistyneet. Pari viikkoa ennen esitystä tulivat käytännön ohjeet. Kuinka turvatoimia on tiukennettu ja kuinka kassien tarkistus sujuu tänä kesänä. Mitä siellä kassissa saa olla ja mitä ei saa olla. Hyödyllistä tietoa ja välttää ylimääräiset sählingit sisään mennessä.

Esitys oli tiistai-iltana ja keskiviikkona tuli kiitosviesti, jossa nimenomaan kyseisen esityksen koko esiintyjäkaarti oli lavalla pokkaamassa (Tietenkin kuva oli otettu viimeistään kenraaliharjoitusten päätteeksi). Ja toki samalla alitajuntaani merkittiin kiitosviestistä se lisätieto, että ensi kesänä Linnassa on yksi minulle vaikuttavimmista teoksista Gounodin Faust.

Suurin virhe nettikaupassa on jättää tilanne avoimeksi.  Tilasin tietotekniikkatarvikkeita keskiviikkona iltapäivällä ja perjantai aamupäivällä kuriiri soitti ovikelloa ja toi paketin. Tällä välin olin saanut kuusi tilanneviestiä. Samoin tilasin uuden näytön Englannista ja pystyin seuraamaan näytön matkaa muutaman tunnin tarkkuudella. Näin se pitäisi mennä, ettei asiakkaan tarvitse hermoilla.

Se että tarvitsisinko todella näin tarkkaa tietoa, on kokonaan toinen asia, kuin se syntyvä luotettavuus toimittajaa kohtaan ja into luoda uusintatilausten mahdollisuus.

Ilman todellista tietoa mielikuvitus ryhtyy laukkaamaan ja synnyttää täysin vääristyneitä käsityksiä kyseisestä toimittajasta. Näitähän tapauksia on some pullollaan, joita on turha ryhtyä oikomaan.

Nettimyynnnissä voittaa se, joka tuntuu uskottavalta ja lunastaa luottamuksen käytännössä.

1 kommentti . Avainsanat: nettimyynti, luottamus, Savonlinnan oopperajuhlat, Adobe, Microsoft, Amazon, UPS

Minulla on kokemusta asiakkaana

Sunnuntai 2.8.2015 klo 18.46 - Kauko Niemi

Asiakaskokemus taitaa olla yksi eniten pohdittuja asioita nykyisessä kaupallisessa maailmassa. Yksistään Google antoi heti kättelyssä liki 90 000 osumaa kuinka sitä tutkitaan ja opetetaan kuinka se vaikuttaa.

Kyse on pitkälti viestinnästä, kuinka asiat hoituvat, kuinka uskottavasti asiat hoituvat. Mutkikkaaksi asian tekee se, että ihmiset kokevat eri asiat niin kovin eri tavalla omista taustoistansa riippuen.

Minun tuorein asiakaskokemus on Microsoft ja Windows 10. Päivitys oli helpoin tähänastisista päivityksistä. Se ei näköjään riitä hyvään asiakaskokemukseen.

Luulisi, että Microsoftilla olisi itseluottamusta ja taitoa tehdä niin ylivoimaisia tuotteita, ettei niitä tarvitsisi monimutkaisten asetusten kautta pakkosyöttää asiakkaille. Olen aivan varma, ettei Microsoftilla ole yhtään niin fiksua ihmistä, joka tietäisi paremmin kuin minä kuinka haluan tietokonettani käyttää.

Kaikki pakkosyöttö panee vihaksi ja vie uskottavuuden. Tämä on minulle niin voimakas kokemus asiakkaana, että pian kaikki hyvätkin asiat alkavat tuntua huonoilta. Ja jos luottamuksen puute ajaa tilanteeseen, että asetuksista pitää kieltää kaikki toiminnot ja ryhtyä pikkuhiljaa avaamaan ja seuraamaan mitä tapahtuu, on asiakaskokemus varsin huono.

Toinen esimerkkini on K-kaupat. Nyt vaan huomaan, että käyn enää melko harvoin ruokaostoksilla missään K-kaupassa. Ostokseni K-kaupoissa ovat vähentyneet reilusti yli puolella. Todennäköisesti en ole ainoa, sillä ryhmän ruokamyynti on pudonnut vuositasolla 200 miljoonaa euroa.

Käyttäytymiseeni en oikein keksi mitään selkeää syytä paitsi pääjohtaja Mikko Helanderin viimeaikaiset lausunnot. Ilmeisesti Helanderin henki on ollut valtaamassa ja jalkautunut jo ennen näitä kommentteja sisäisesti koko ketjuun. Vika on muissa, asiakkaissakin, kun eivät meiltä osta, viranomaisista puhettakaan. Siitä olen melko varma, että yhdenkään kassan väärä hymy ei pidä K-kauppaa loitolla minusta.

Tässä tapauksessa asiakaskokemus hiipii hiljaa ja silloin korjaustoimenpiteet ovat äärimmäisen hankalia.

Niin pahaa asiakaskokemusta minulla ei kuitenkaan ole, että asettaisin jonkun sataprosenttiseen boikottiin. Lähimpänä sitä on Valio. Valioon en yksinkertaisesti luota. Olen ollut kyseisen yrityksen kanssa monella eri tasolla tekemisissä aina 50-luvulta asti ja jatkuvasti tulee vastaan vedätyksiä.

Valiolla on ollut aina sama mentaliteetti kuin K-ryhmällä nyt. Muissa on vika ja niitä yritetään kampittaa, vaikka omaa toimintaa pitäisi kohentaa.

Valion kohdalla kartan tuotteiden käyttöä jopa siinä määrin, että olen tulkinnut isokorkkiset maitotuotteet tulevan Valion pakkauslinjalta ja ostan pienikorkkisia rainbow- ja muita ketjukohtaisia tuotteita.

Asiakaskokemus on aina monen asian synnyttämä tulema. Yhden virheen pystyy pyytämään anteeksi ja korjaamaan, jolloin sen pitkäaikainen vaikutus saattaa jäädä vähäiseksi. Asiakaskokemuksessa liikutaan tunnetasolla, jos se koskettaa asiakkaan syvintä tuntoa niin parantuminen kestää pitkään.

 

 

 

 

1 kommentti . Avainsanat: viestintä, Microsoft, Kesko, K-ryhmä, Valio, asiakaskokemus

Neljäs kesä löysässä hirressä

Torstai 9.7.2015 klo 22.06 - Kauko Niemi

Microsoftin rakennemuutokset ja sitä ennen Nokian suurjärjestelyt 2012 ja muut muutokset ovat kaikki ajoitettu kesään. Mikähän suuri viisaus siinäkin mahtaa olla.

Varmaan joku fiksu konsultti on keksinyt tällaisen ajankohdan, sattumaahan se ei voi olla. Samoin kuin potkuja ei pitäisi antaa perjantaina.

Vai onko ajankohdan valinta pelkkää matematiikkaa. Tuottavuus ei laske, kun ihmiset ovat jo valmiiksi puoliteholla kesänvietossa, eikä turhia kuppikuntia pääse muodostumaan ja jarruttamaan työtehoa.

Tuttavani on nyt neljännen kesän löysässä hirressä. Yt-neuvottelun virallinen ilmoitus tuli tänään ja niin se on tullut kolmena aikaisempana kesänä samoihin aikoihin.

Ja sitten kun lomat on vietetty alkaa valjeta jatkuuko loma edelleen. Lomalukeminen vaihtuu lomamiettimiseen. Reilun kuuden viikon kuluttua myös selviää olisiko lomasuunnitelmat pitänyt peruuttaa ja säästää nekin rahat mahdolliseen tyhjäkäyntiaikaan. Olisiko pitänyt muuttaa kaikkien muidenkin kesäsuunnitelmat.

Kesään löysässä hirressä on vaikea tottua. Epävarmuuteen on vaikea tottua edes näin pitkän kokemuksenkaan myötä. Pitäisikö tämä ainutlaatuinen kokemus jo kirjata ansioluetteloon.

Joskohan tämä olisi viimeinen kesä löysässä hirressä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: irtisanominen, Nokia, Microsoft, löysässä hirressä,

Hesarin testin mukaan minun kannattaisi opiskella Insinööriksi ? näin olen epäillytkin.

Keskiviikko 29.1.2014 klo 12.54 - Kauko Niemi

Tämän päiväisen testin tulos: Tekniset ja luonnontieteelliset ongelmat kiehtovat sinua. Haluat ymmärtää, minkälaisen logiikan mukaan laitteet toimivat. Jo lapsena purit vanhempiesi kielloista huolimatta vempaimia osiin nähdäksesi, miten ne on koottu. Insinööritietteitten laajasta kirjosta voisi löytyä sinulle koulutusala. Uusien koneiden suunnittelijaksi saat hyviä valmiuksia tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmasta, jossa opiskelu kestää neljä vuotta. Jos olet kiinnostunut käytännön tietotekniikasta, ammattioppilaitoksien tietoliikennetekniikan perustutkinnon suoritat kahdessa-kolmessa vuodessa.

Aikoinaan muutin taloon, jonka sauna ei lämminnyt tarpeeksi. Rakentaja vähätteli minun saunatottumuksiani, ettei sen nyt niin kuuma tarvitse olla. Lainasin silloiselta työnantajaltani Honeywellilta lämpöpiirturia, joka piirsi 15 eri anturin mittaamaa saunan lämpötilaa 24 tunnin ajan. Komean viileä saunakäyrästö.

Faktat olivat korutonta kerrottavaa, kun korkein lämpötila oli 63 astetta. Tämän jälkeen rakentaja rakensi saunan uudestaan ja kas siellä oli nautinnolliset löylyt.

Ja mitäs sanotte viimeaikaisista toiminnastani olisiko minusta oikeesti insinööriksi. Tänään olen mitannut nelisen tuntia langattoman lähiverkon nopeuksia ja todennut Surface tablettini langattoman nettiyhteyden putoavat dramaattisesti, kun kytken bluetoothin päälle, saati kytken jonkun langattoman laitteet vielä toimimaan.

Hankin uuden kaapelimodeemin, jossa taajuutta pystyy nyt vaihtamaan 2,4 GHz viiteen gigaan. Sattuu näet Surfacen wlan- ja bluetooth antennit ja koodinpätkät olemaan niin kelvotonta toteutusta, että samalla taajuudella toimiessaan ne sotkeentuvat näppäryyteensä.

Se on kuitenkin mahdollista tehdä ihan kunnollisestikin. Nokian Lumioissa on parhaimmillaan seitsemän eri antennia ja kykenevät hoitamaan erilaisia tehtäviä ihan sulassa sovussa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, etten tabletilla voi katsoa keittiön pöydällä aamu-tv:tä ja kuunnella lähetyksen ääntä langattomasta kaiuttimesta.

Toinen lähiajan insinööricase. Eilen onnistuin vihdoin ja viimein saamaan yhtenäisen maailman kotikoneen, tabletin ja puhelimen välille. Soitin Microsoftin tukeen muutamia kertoja ja sain aina erilaisia vastauksia. Luin varmaan satoja nettisivuja, joissa vain kerrottiin, että voit tehdä sitä sun tätä, muttei perusperiaatteita miten.

Insinööri luonteeni rupesi vihdoin ja viimein tietämään mitä pitää tehdä, kun tajusin mihin kaikki perustuu. Microsoftin tuen lohdutus, siitä, ettei sinun tarvitse ymmärtää perusteita, sillä kyllä ne tiedot siellä pilvessä yhdistyvät, eivät juurikaan auta jos en ymmärrä mitä tietoja siellä yhdistellään. Tämän kaiken pystyisi kertomaan puolessa A4:ssä, joka jälkeen, ainakin insinöörikäyttäjä pystyy päättelemään tekemisiään.

Mutta kun markkinointimielessä kaiken pitää näyttää niin helppokäyttöiseltä, vaikkei olekaan. Kunnon manuaalit takaisin!







Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekniset periaatteet, käyttöohje, Microsoft, Surface

Pieniä myönnytyksiä metro-vihaajille

Perjantai 18.10.2013 klo 18.10 - Kauko Niemi

Windows 8 on siis tänään saanut ensimmäisen päivityksen 8.1. Microsoft kertoo innoissaan, että käynnistysnappula on tullut takaisin. Käynnistysnappulan puuttuminen vasemmasta alanurkasta oli kuitenkin verrattain pieni murhe.

Pientä muutakin myönnytystä on annettu ja nyt alan innolla odottamaan Windows 8.2 versiota ja uusia myönnytyksiä. Niitähän on pakko tulla kun windows-kato kasvaa.
Nyt minun koneeni avautuu suoraan työpöydälle. Mahtavaa. Oikeesti ei vähääkään kiinnosta värit ja vilkkuvat nappulat, jos työskentelyn matkaan tulee turhia vaiheita. Värivalojen viehätys katoaa kahdessa viikossa.

Käytän joka päivä yli kymmentä eri ohjelmaa ja/tai toimintaa selaimella. Keskimäärin aina on avoinna seitsemän eri ohjelmaa. Yritin opetella metron hyödyntämistä, mutta emme olleet yhteensopivia ja siirryin vanhan hyvän työpöydän käyttöön.

Mielihyvin voin tunnustaa, että olen ollut väärässä, jos todella olen väärässä, enkä osaa hahmottaa metromaista lähestymistä. Silloin kun tekstiä tuotetaan yhdellä ohjelmalla, kuvia käsitellään tapauksesta riippuen 2-3 ohjelmalla, kuvia ja tekstejä yhdistellään tai niitä sijoitellaan päivitettäville sivustoille. Jatkuvaa hyppimistä ohjelmistojen ja tiedostojen välillä. Päivän hallinta on jatkuvasti avoinna sähköpostin ja kalenterin muodoissa ja nettiradio on aina taustalla sekä kolmen eri facebook-tilin hallinnointi ja sisällöntuotaminen.

Varovasti oli laskevinani, että jos käyttäisin konettani metro-näkymän kautta se tarkoittaisi vähintään 700-800 ylimääräistä klikkausta tai sipaisua päivässä.
Minä lasken käyttöliittymän hyvyyden ja toimivuuden klikkausten määrällä. Työn pitää olla yksioikoista tai ainakin pystyä rakentamaan oikopolkuja ja ohittamaan turhat värivalot.

Itse asiassa opin tämän periaatteen jo 1999, kun Talentumin ja Soneran yhteisyritys WOW:iin rakennettiin mahtavan hienoja julkaisupaikkoja ja heti 4-5 klikkauksen jälkeen saavutit mahtavaa journalistista sisältöä. Ja kuitenkin kaikki tilastot osoittivat ja varmaan osoittavat vieläkin, että ani harva käyttäjä klikkaa enää kolmatta kertaa samaa asiaa, jos ei kahdella klikkauksella asia avaudu niin olkoon.

Samoin kävi ja käy edelleen, että kaiken maailman tiiserilinkeillä ei sivuston sivulatausmääriä juurikaan kasvateta. Ainoastaa rakennetaan hankalaa kuvaa käyttökokemuksesta. Keep simple!

En tunne Microsoftin markkinatilannetta kovin tarkkaan, mutta uuden päivityksen viestit kertovat, kuinka voit olla yhteydessä ystäviisi ja jakaa kuvia kavereille jne jne.
Minulla kun on ollut käsitys, windowsin tärkein käyttäjäkunta on ollut ammatillisessa ja yrityskäytössä. Kuinka tärkeää heille on tietää jatkuvasti mitä ystävät puuhaavat. Jos windowsin kehitys jatkuu viihteen ehdoilla tuottavaa työtä vaikeuttaen, niin sitten joutuu tietotekniikkani uuden arvioinnin kohteeksi.

ps
päivitys tänään vain varovasti tablettiin. Tuotantokone myöhemmin ja läppäri vielä seiskalla.


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: windows 8.1, Microsoft

Opin jo vuonna 1998 - klikkausten määrä minimiin

Tiistai 19.3.2013 - Kauko Niemi

Aikoinaan nettinoviisina tuntui siltä, että oli fiiniä suunnitella ja rakentaa verkkopalveluita, joissa on hienoja rakenteita ja monikerroksisia valikoita. Ajatuksena oli houkutella käyttäjä  kulkemaan kuin Ikea:n tavarataloissa läpi kaikkien mahdollisten tarjolla olevien houkutusten läpi.

Silloinen statistiikka osoitti varsin nopeasti, että ne jutut, jotka olivat yli kolmen klikin takana saivat olla ihan rauhassa. Niitä ei kukaan lukenut.

Eilen logiikka ei toiminut edes analogiaversiona Ikeassa. Kävelin suoraan tuotteen luo, kuvasin kamerallani hyllypaikan, otin tuotteen hyllystä ja kävelin automaattikassan läpi ulos. Ostosreissu kesti 11 minuuttia.
Sen sijaan edellisenä iltana kesti yli puolituntia löytää Ikean aukioloajat, kun tiesin että aamulla ajan kyseisen rakennuksen ohitse ja tarvetta oli ostaa uudelle tietokoneelle ikioma huonekalu.

Eiköhän se käyttäjä halua päästä suoraan ja helposti etsimäänsä tietoon. Sopiva klikkausten määrä olisi 2-3 ja kaikki turhat välivaiheet huutsin nevadaan.

Miettikääpä mikä on ollut Googlen menestyksen takana. Suoraan asiaan.

En oikeasti ymmärrä esimerkiksi huuto.net:n sivu-uudistusta, jossa omalle sivulle kirjautumisen jälkeen joutuu yleiselle etusivulle takaisin ja sen jälkeen on mentävä uudelleen omalle sivulle.

Jos huutonetissä etsin tavaraa, niin ei tarvitse kirjautua, mutta jos myy, niin täytyy kirjautua. Siis jos kirjaudun, olen menossa myymään tai tarkistamaan myynnissä olevia tuotteitani. Miksen pääse kirjautuessa suoraan omalle sivulleni? Kuka kiusaa ja ketä?

Tablettini Windows kasin yhden asian politiikkaan en ole tottunut ja siksi käytänkin pääsääntöisesti sitä lähinnä Firefoxilla vanhaan malliin. Sipaisuja sinne sun tänne ei todella nopeuta käyttöä verrattuna siihen, että minulla on tätä kirjoittaessani auki 7 eri sovellusta 12 eri ikkunassa. Ja nämä kaikki ovat hiiren siirron ja yhden klikkauksen takana.

Olen iloinen niistä huhuista, että Microsoft olisi hävittämässä tai muuttamassa tätä ”turhaa” etusivua.

Nettipalvelu, jota olen kautta aikojen lähes vihannut, mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Veikkauksen malli mukaelee huuto.netia tai siis päinvastoin. Sisäänkirjautuessa ei pääse suoraan omalle sivulle hoitamaan asioita, vaan palaat taas Veikkauksen etusivulle, mistä lähdet uudelle kierrokselle. Mitä ihmettä tällainen kiusanteko oikein on?



Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: verkkosivut, netti, klikkaus, microsoft, Veikkaus, huuto.net

Tänään siirryttiin Lumia aikakauteen

Torstai 22.11.2012 klo 10.19 - Kauko Niemi

Heti aluksi on todettava, että tässä tarinassa on vain omia kokemuksiani siirtymisestä Symbian Belle versiosta windows 8 versioon. En tällä kertaa viisastele Nokian tulevaisuudella enkä muullakaan epämääräisyyksillä.

Lähtökohtanahan minulla on ollut jo 90-luvun puolivälistä lähtien, että kapula ja tietokone ovat aina synkassa. Käytännössä siis useampikin kone. Olen Officen suurkuluttaja ja sen Outlook-postio/kalenteri muodostavat perustan koko ”elämälleni.”

Vuosien varrella kontakteja taustatietoineen on kertynyt yli tuhat. Sähköpostiliikenne on 100 – 150 päivävauhtia. On omat projektit, kuoroasiat, koira-asiat, valokuvaus, kaverit jne jne. Office-paketin Outlookissa on reilut 500 kansiota/alikansiota, mihin postit ohjautuvat tehtyjen sääntöjen mukaan.
Esimerkkinä vaikkapa kuoron kansiossa on 51 alikansiota, joissa yhteensä reilun vuoden aikana tulleet 2605 sähköpostia. Vanhemmat arkistoitu vuosittain.

Tämän ruljanssin siirtäminen uuteen ympäristöön on ihan mielenkiintoista. Windowsphone 8 eroaa aiemmista maailmoista merkittävästi. Yksi hankalampia kokemuksia nyt on se, etten varmasti tiedä enkä ymmärrä mitä teknisesti tapahtuu.

Siirtyminen on mennyt mentaalilla – antaa tapahtua. Siitä en ihan hirveästi pidä. Lähtökohtana tuntuu olevan, että kaikki ovet ja ikkunat ovat avoinna ja kaikkien nähtävillä. Tietoja, kuvia siirtyy mitä ihmeellisimmistä paikoista mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Kaikkien Facebook tietojen ja päivitysten sotkeentuminen arkisiin askareisiin ei helpota tietovirtojen käsittelyä eikä missään tapauksessa ole minulle tärkeitä.

Alkupöläyksen jälkeen onkin haastavin vaihe ryhtyä sulkemaan ovia ja ikkunoita ja rajoittamaan toimintoja. Sen sijaan olisin ollut tyytyväinen jos kaikki olisi ollut kiinni ja itse olisin niitä availlut omassa tahdissani.
Suurin haaste omassa tapauksessani oli saada Office-paketinOutlook synkkaamaan puhelimen kanssa. Vaatii parin välipalikan löytämistä ja asentamista, enkä edelleenkään ole varma miten tietojenvaihto tapahtuu. Mutta toistaiseksi se tapahtuu.

Asiaa ei yhtään helpota, että Microsoftin tilin sähköpostia kutsutaan Outlookiksi ja Office-paketin postiosuutta kutsutaan Outlookiksi. Kaksi saman nimistä ja täysin erilaiset. Microsoftin tiliä kutsutaan välillä MS ID, välillä Hotmailiksi, välillä Outlookiksi – ohjeiden luku vaatii melkoista taituruutta ymmärtää mistä asiasta milloinkin puhutaan. Ilman ohjeita windows ekosysteemi ei minulta onnistu.

Windows-tilin outlook-posti PC:llä onkin yht´äkkiä ulkoasultaan ja nimeltään Hotmail, vaikka kalenteri ja ihmiset ovat Windows 8 mukaisia. Ohjeiden sirpaleisuus Microsoftin sivuilla, Windowsphone.com ja Nokian sivuilla on silmiinpistävä. Tietoa tuputetaan mitä puhelimessa voi tehdä, mutta miten ja miksi –vastaukset ovat hakusessa.

Itse puhelin on todella nopea ja täynnä hienoja oiottuja ominaisuuksia. Minun mielestäni liian paljon iPohen suuntaan on menty. Säädöt ovat vähissä ja siksi tiettyjä ominaisuuksia on pakko ottaa pois käytöstä, ennen kuin löytää vastauksen miksi ja miten. Ja onko minun ihan oikeasti pidettävä tuplana kalenteri- ja kontaktitiedot PC:llä - Office-paketin Outlookissa ja Windows-Outlookissa? Mielihyvin täydennän näitä alkuhetken kokemuksiani hyvillä siivousneuvoilla.

Ensi kokemus on varsin positiivinen. Sen verran erilainen on maailma, että jälkivirittely kestää tällä kertaa enemmän kuin kolme päivää, kuten aiemmassa Nokia-maailmassa.


1 kommentti . Avainsanat: Windowphone8, Nokia, Microsoft, Lumia,

Ensimmäinen mahalaskuun päätynyt käyttispäivitykseni - Windows 8

Lauantai 27.10.2012 klo 18.44 - Kauko Niemi

Sitä on nyt aivan puhdas kone, ei ainuttakaan sovellusta, ei ainuttakaan tiedostoa. Niitähän oli satojatuhansia. Aivan oikein arvattu, nyt on kuitenkin Windows 8.

32 vuoden tietotekniikkakokemuksella päätinkin tällä kertaa pohtia asiaa vanhan varakoneen kanssa. Ei nyt sekään niin järin vanha ole ja olihan siinäkin jo Windows 7 pyörinyt sujuvasti pitkän aikaa.

Kaikki ohjelmat ja tiedostot olivat jo aikoinaan siirretty uuteen Sony-merkkiseen tuotantokoneeseen ja tämä Amilo-varakone vain odotteli milloin toinen leviää. Ajatus varakoneen pitämisestä syntyi, kun olin 1,5 vuoden sisällä neljä kertaa jäähyllä. Silloiseen HP:n koneeseen kun vaihdettiin neljästi emolevy.

Eilen uteliaisuus voitti ja ostaa päräytin Windows 8 päivityspaketin ja saman tien ihmettelemättä levyä syövereihin ja menoksi. Olipa muuten vaikea löytää tuoteavainta. Paketin kyljessä olleista numerosarjoista mikään ei kelvannut. 

Valitsin kolmesta päivitysvaihtoehdosta ensimmäisen, joka lupasi säilyttää windows asetukset, ladatut sovellukset ja kaikki tiedostot. Kertakaikkisen hieno vaihtoehto.

Päivittyminen kesti 1,5 tuntia. Arvelin että nyt siis tapahtuu jotain muutakin muutosta kuin graafinen aloitussivu. Missään vaiheessa kone ei herjannut mitään. Siis kaikkihan menee pulkkaan. Aikanaan asetuskyselyjen jälkeen minulla oli aivan uuden näköinen tietokone melkein.

Innolla ryhdyin matkimaan Ballmeria ja muita microsoftilaisia ja tekemään itselleni taivaallisen toimivaa etusivua. Sormi meni täydellisesti vasempaan sieraimeen, kun en osannutkaan. Kerroin jo FB:ssa olevani luultua tyhmempi ja sain Microsoftin Jaana Vuorelta linkin suomenkielisiin käyttöohjeisiin. Ei auttanut ja pahoillamielin nukkumaan.

Aamulla menin windows-kauppaan vakoilemaan ja huomasin, ettei minulla ilmesty kiinnitysvalikkoa. Menit mille sivulle tahansa niin aina aukeni ”windows 7 työpöytä”. Myös explorer kympillä. Siis päivitys ei sittenkään onnistunut.

Sen verran konetta pyöritin, että pystyn sanomaan sen nopeuden muuttuneen huomattavasti parempaan suuntaan.

En löytänyt mitään muuta ratkaisua kuin työntää asennuslevy uudelleen koneeseen. Ja samoilla opeilla ja neuvoilla eteenpäin. Kunnes aivan loppumetreillä, missä kone ikään kuin sammuu ja aloittaa seuraavan vaiheet, kone jää luuppiin. Varmuuden vuoksi annoin sen pyöriskellä parisen tuntia, muttei mitään edistymistä tapahtunut.

Tässä vaiheessa päätin kokeilla eutanaasia-hoitoa. Päivitin kolmannen kerran kolmosvaihtoehdolla. Eli koneesta poistuvat sekä ohjelmat että tiedostot. Näin todella tapahtui ja Windows asentui paikalleen, niin että minäkin osaan muokata etusivua.

Entäs nyt? Pidänkö sen netti-surfauskoneena. Alanko asennella samoja ohjelmia kuin mitä tuotantokoneessa (useita kymmeniä). Vai ostaisko joku hyvän läppärin windows 8 käyttiksella. Ei varmaan ole montaa tällaista vielä tarjolla!

Nythän selvisi niinkin peruslaatua oleva asia, ettei office-paketin Outlook-postit pysty hyödyntämään kasia sen enempää kuin kalenterikaan. Kontaktit siirtyisivät jonkin sovituspalikan kautta kasin aloitussivulle.

Minun tapauksessa koko työprosessini jäisi puolitiehen. Toki joku viisas saattaa tietää vastauksia enemmän kuin minä vuorokauden sähläyksen jälkeen.

Olkaahan varovaisia tälläkin kertaa!


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Windows 8, Microsoft, tietotekniikka, päivitys

Kuinkas Nokia nyt kelpaa Microsoftille

Lauantai 12.2.2011 klo 22.20 - Kauko Niemi

Nyt voin jatkaa viime kesäkuussa kirjoittamiani arvioita Nokiasta – Nokiasta tuli vain iso yritys.

Nokia Microsoft kumppanuus on aika ajoin vuosien varrella pompannut esiin. Kalpene Nokia oli ensireaktiot silloin kun Microsoft kehitti windows käyttiksen matkapuhelimeen.

Tuolloin Nokian asenne oli kylmän viileä. Matkapuhelimen käyttöjärjestelmä on jotain aivan muuta kuin tietokoneen käyttöjärjestelmä. Puhelimen käyttöjärjestelmän pitää osata tehdä puhelun aikana sellaisia asioita, joihin pc:n käyttöjärjestelmä ei ikinä pysty. Siis ei syytä huoleen.

Puhumiseen tehdyn käyttöjärjestelmän piti olla perin helppoa laajentaa muihin toimintoihin ja tietokoneen käyttöjärjestelmää ei koskaan saataisi kunnolliseksi puhelimen käyttöjärjestelmäksi. Siis ei edelleenkään syytä huoleen.

Nämä kaksi yritystä olivat lähtökohdiltaan niin erilaiset, että milloin Jorma Ollila kumosi yhteistyöhuhut ja milloin taas Bill Gates teki samoin. Ei löytynyt aitoa synergiaa, vaikka Ollila ja Gates nähtiinkin jo muutaman kerran kaveeraamassa.

Markkinakehitys on toki liikkunut nopeammin tietokoneista puhelimiin kuin puhelimista tietokoneisiin. Tässä on syntynyt se rako Androidille ja Applelle. Tehdä sellainen käyttöjärjestelmä, joka taipuu nykyisiin tarpeisiin ilman vanhoja rasitteita. Apple on lisäksi aina osannut intuitiivisen käytettävyyden salat.

Historia toistaa itseään. IBM oli tietotekniikan mahtivaltias, kunnes se joutui 90-luvun alussa muuttamaan koko toimintansa syvän notkahduksen kautta. Uusi aika osoitti, että tietohallintojohtaja ei aina ollutkaan oikeassa, eikä varmistanut selustaansa ostamalla tuotteita kuin tuotteita, kunhan ne olivat vain IBM-merkkisiä. Niin kuin nyt käy Nokialle 20 vuotta myöhemmin.

En muista juurikaan yhtään menestystarinaa, missä kaksi isoa tietotekniikka organisaatiota olisivat onnistuneet tekemään jotain suurta. Pahaa pelkään, että ei tule olemaan helppoa tässäkään tapauksessa. Ja jos pitää jotain veikata, niin veikkaan, että Nokian vaarana on, että siitä muodostuu tehokas tuotantolinja Mikrosoftille.

Välttämättä nousee myös ajatus, että joitain oli tehtävä ja nopeasti. Stephen Elopilla ei ollut aikaa juuri muuhun kuin valmiiden kanavien ja kavereiden hyödyntämiseen. Tosin Elop väitti, että kaikki vaihtoehdot tutkittiin.

Onnistumisen mahdollisuuksiakin toki on. Strategian olisi syytä olla lähempänä kuinka integroidutaan maailman kanssa kuin se, että saako puhelimeen ladattua musiikkia. Teinitytön musiikin lataaminen Afrikan savannilla sopii ihan hyvin hetkelliseksi markkinointi tempuksi, jolla boostataan seuraavan kvartaalin lukuja kuntoon, mutta ei sen varaan voi laskea tuon kokoisten yritysten pitkän aikavälin kehitystä.

Kirjoittaja on integroinut puhelimen ja tietokoneen yhteen jo 1993 – ensin Palmin kanssa ja myöhemmin nokialaisten kanssa. Lopettanut 15 vuotisen Applen käytön, kun hermo petti jatkuvien integraatio-ongelmien takia. Oli Apple-maailma ja muu maailma. Kirjoittaja on tietoisesti lopettanut yhteistyön sellaisten palveluntuottajien kanssa, jotka eivät tarjoa sähköistä integraatiota palveluunsa. E-laskun puuttuminen on jo täysi syy vaihtaa kumppania. Kirjoittaja on vaihtanut pankkia jo 1990-luvun alusta lähtien sen mukaan millaisia sähköisiä palveluita on tarjolla.

2 kommenttia . Avainsanat: Nokia, Microsoft, matkapuhelin,