Valehtele reilusti

Sunnuntai 4.8.2019 klo 10.06 - Kauko Niemi

Maailman viestintäkenttä muokkautuu takuuvarmasti. Murros syntyy sosiaalisessa mediassa, missä todistetusti ei synny aitoa vuorovaikutusta. Toisaalta pinnalla olevat maailman johtajat ylläpitävät uutta informaatiovaikuttamisen tyyliä.

Kerroin juuri Facebookissa, kuinka pysäytin auton tyhjällä kadulla ja ajoin kadulla sitkeästi olleen pulun pois. Lintu oli löytänyt asfaltilta jotain todellista herkkua. Sen jälkeen paikoitin auton ja palasin paikalle ihmettelemään tilannetta, mutta seuraava auto olikin jo ehtinyt ajaa pulun kuoliaaksi. Päivitykseni oli kahdella kuvalla elävä ja kuollut pulu.

No mitäs tästä seurasi. Facebook päivitykseen on reagoitu toista sataa kertaa ja kommentoitu useita kymmeniä kertoja. Itse olen tietenkin yllättynyt siitä kuinka ihmiset haukkuvat minut liikenteen vaarantamisesta ja kuinka tieliikennelaissa sanotaan, ettei jänistä pienempää pidä väistää.

Pian kinataan, onko tieliikennelaki hyvä vai huono. Milloin saa jarrutella ja millaista turvaväliä milläkin nopeudella tulee käyttää. Eikä tuosta turvavälistäkään päästy suunsoittoa pidemmälle. Toiset kommentoivat aidasta toiset aidan seipäästä.

Alun perin suurena luonnonystävänä tarkoitukseni oli liikennettä vaarantamatta pelastaa vain tuo pulu, missä hankkeessa siis epäonnistuin.

Pulu-casella ei nyt ole suurtakaan merkitystä maailman rauhalle tai ilmaston muutokselle, mutta kuvaa erinomaisesti, kuinka asiat, teot ja sanomiset eivät somessa millään lailla kohtaa toisiaan.

Kokonaan uudella tasolla, vaikkakin samoilla perusasetelmilla ollaan. kun vaikkapa Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Britannian tuore pääministeri Boris Johnson päivittävät suoranaisia valheita monta kertaa päivässä. Trumpin on laskettu valehdelleen kautensa aikana jo yli 100.000 kertaa ja tässä informaatiovaikuttamisessa kannatus sen kun kasvaa.

Olen valmis uskomaan, että rehellisyys ja reiluus toimii asiasisällöstä riippumatta - kun valehtelet reilusti, sinut hyväksytään. Ihmiset ovat kyllästyneet hitaaseen eipäs juupas politikointiin, josta ei ota saimaan sällikään selvää, mitä kukakin tarkoittaa.

Se että onko Trumpmainen käytös hallittavissa tai kuinka käy lokakuun loppuun mennessä briteille, on kokonaan toinen asia. Perusvire viestinnässä muuttaa joka tapauksessa informaatiovaikuttamista tulevaisuudessa paljon. Voit valehdella vaikka kuinka, kun vaan teet sen avoimen rehellisesti. Tai termi rehellinen ei tietenkään ole tässä tapauksessa merkitykseltään sama kuin mihin olemme vuosikymmenten saatossa tottuneet.

Uskon, että myös yritykset joutuvat tarkistamaan kantojaan viestinnän suhteen varsin pian. Se että haudotaan ja haudotaan ja pyöritetään sanamuotoja mennen tullen, muuttaa viestit niin epämääräiseksi, ettei niihin tartu kukaan tai ainakin ani harva.

Tuoreen uutisen mukaan julkkissuunnittelija Jessica Walsh perusti luovan toimiston. Hänellähän on meriittejä luovasta suunnittelusta vaikka kuinka. Ja onhan hän ehtinyt kieltäytyä Applen tarjoamasta huippupestistäkin.

Hänen mukaansa loistava brändi on kuin loistava persoona: todenmukainen ja rehellinen itselleen sekä peloton paljastamaan todelliset karvansa. Liian usein brändejä kehotetaan tukahduttamaan ominaispiirteensä ja mielipiteensä kuluttajien mahdollisia reaktioita peläten.

"Ongelmana on, että kun yrittää miellyttää kaikkia ja vältellä kaikkea, mistä joku voisi loukkaantua, syntyy mitään sanomattomia brändejä. Kukaan ei vihaa niitä, mutta ei myöskään rakasta", Walsh toteaa tuoreessa adWeekin haastattelussa.

Siis informaatiovaikuttamisen heikkoja signaaleja ja jopa vahvojakin on ilmassa harvase päivä, joihin Trump meitä taviksia opettaa monta kertaa vuorokaudessa, kuinka valehdellaan reilun avoimesti.

Kaikki mittarit kertovat kuinka vanhat poliittiset puolueet ovat valumassa suohon omalla jargoiallansa ja kulissien hyväveli sekoiluillaan.

Trumpin luoma epävarmuus tuskin sellaisenaan kotiutuu maailman johtamiseen ja Sipiläkin osoitti, ettei bisnesjohtaminen toimi demokratiassa. Kuitenkin totuttuihin viestintätyyleihin uskon kotiutuvan muutoksia somen ja Trumpin tyylilajien seurauksena.

Tämä on kuultavissa podcastina www.finnradio.fm nettiradiossa ma 5.8.2019 klo 08:00 (Espanjan aikaa) sekä uusintoina ke 08:00 ja to, pe klo 14:00.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, viestintä, informaatiovaikuttaminen, Trump, valhe,

Kun kulissit romahtaa

Sunnuntai 26.5.2019 klo 10.30 - Kauko Niemi

Viime aikoina on monia kulissien raotuksia, jopa romahtamisia. Elämä kulisseissa on jatkuvaa itselle valehtelemista. Vanha totuus paljastaa sen miksi kulissit ennemmin tai myöhemmin romahtavat – totuus on helpompi muistaa oikein ja samalla tavalla vuodesta toiseen. Valheen sävyt muuttuvat kerta toisensa jälkeen ja paljastavat valheen.

Kulissien romahtaminen on monelle suuri helpotus, joillekin se on katastrofi, etenkin niille, jotka haluavat tekemisen ja rahan voimalla esittää elämän teatteria.

Kulissien rakentaminen tuottaa mielihyvää ja mielihyvän kaipuu kasvaa kasvamistaan. Joillekin se on raha, joillekin materia kuten auto, asunto, matkustaminen tai jokin muu, jota hankitaan näyttämismielessä jopa velkarahalla.

Muutama viikko sitten naishenkilö purkautui lehtiartikkelissa elämästään, jossa kulissit olivat kunnossa, mutta hän ei tuntenut kertaakaan itseään onnelliseksi 350 neliöisessä hulppeassa talossa. Hän muutti omilleen, teki pian hankalan konkurssin ja maksaa velkojaan hamaan tulevaisuuteen. Mutta hän voi olla oma itsensä ja on todella tyytyväinen nykyiseen elämäänsä.

Kulissien pystyssä pitäminen on ollut suuri urakka viime päivien hallitusneuvotteluissa. Kulissien takaa ei ole tälläkään kertaa saanut huudella ja todellista tilannetta ei huudellakaan. Nämä kulissit toisaalta kuuluvat pelin henkeen ja romahtavat aivan varmasti aikanaan.

En ole koskaan ollut mikään Madonnan fanittaja, mutta se mitä tapahtui Euroviisuissa, oli minulle täydellinen kulissien romahdus. Se mitä todella tapahtui, niin siitä on aika monta versiota, joista yhteenvetona voi vetää, ettei Madonna ole hääppöinenkään laulaja. Hänen, eli popin kuningattaren  ympärille on rakennettu niin mahtavat kulissit, että niillä pystyy rahastamaan miljoona euroa per laulu.

Jotenkin mielestäni kuitenkin perusasiat pitää olla kunnossa. Jos on arvostettu laulaja, niin pitää olla peruslaulaminen kunnossa. Jos on hyvä urheilija, niin pitää olla huippu lajissaan, ennen kuin rakentaa muita kulisseja ympärilleen.

Kukapa ei tuntisi joka paikan julkkiskokkia Jamie Oliveria. Oliverin kaikki 25 ravintolaa ovat menneet nyt konkurssiin. Ja kulissit ylivertaisuudesta ovat romahtaneet. Jamien julkiset selitykset tapahtumasta vaikuttavat niiltä kulisseilta, joita olisi pitänyt oikeasti toteuttaa. Pelkkä nimi ei riitä.

Tokihan meillä jokaisella on omat kulissimme, joita rakennamme ja pidättelemme tavalla tai toisella. Someakin on haukuttu monesti kulissien ylläpitämisestä. Siinä olen osin toista mieltä.

Kun olet kymmenen vuotta seurannut kavereittesi liki päivittäisiä päivityksiä ja tykkäyksiä, niin aina sieltä paljastuu jotain sellaista, jota ei muuten tulisi esiin. Kukaan meistä ei jaksa eikä oikeastaan tajuakaan jatkuvasti pitää sellaista sordinoa päällä, etteikö se paljastaisi jotakin. Siis sitä perusrehellisyyttä, josta tilanteessa kuin tilanteessa ajattelee aina samalla tavalla.

Minä olen muuttanut monen kaverin kohdalla käsitystä, mitä hän oikeasti asioista ajattelee. Toki kavereissa on myös tuuliviirejä, joiden mielipiteet heiluvat tai sitten he ovat taitavia sekoittamaan ja valehtelemaan maailmankuvastaan välittävää tietoa olemalla harkitusti ristiriitaisia.

Kulissien romahtaminen voi olla toisille suunnaton helpotus ja palata elämään juuri sellaisena, josta nauttii kuten tuo ensimmäinen esimerkkini. Vastoin tahtoa ei kukaan jaksa. Se on liian kuluttavaa.

Ihmeitä täytyy tapahtua, jos Madonna tuon esityksen jälkeen pystyy jatkamaan popin kuningattarena. Toki uskollinen ydinryhmä on ja säilyy, mutta muut kaikkoavat pikkuhiljaa. Kaikista tulevista esiintymisistä etsitään ja varmasti löydetään virheitä.

Jamie Oliver paistinpannuineen joutuu aloittamaan alusta ja etsimään ideoita mitä nykyihminen oikeasti ajattelee ruosta. Tämä kulissien sortuminen tuo kaikille pelkkää hyvää.

Kulissien romahtaminen ja harkittu purku on kokolailla eri asioita. Kaikkein viisainta jos malttaa mielensä ja rakentaa vain sellaista ja sen näköistä elämää mihin on tarvetta ja varaa.

 Tämä on kuultavissa podcastina Finnradion netti-radiosta www.finnradio.fm maanantaina 27.5.2019 klo 08:00 ja uusintoina ma osana bisnesframea 19:45, ti 13.00 ja ke 09.00 (Espanjan aikaa).

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, kulissit, Madonna, Jamie Oliver, totuus, valhe,

Koira-doping: kaikki sen tietävät, kukaan ei oikeasti puutu

Tiistai 23.10.2012 klo 13.50 - Kauko Niemi

Eilen illalla A-studio raapaisi koira-dopinkia, muttei valitettavasti päässyt tälläkään kertaa pintaa syvemmälle.

Eniten ohjelmassa huolestutti Kennelliiton hallituksen puheenjohtajan Helena Sunin vähättelevä asenne. ”Suomessa se ei ole laajamittainen ongelma.” Tarkoittaako Suni tosiaan sitä, ettei siihen pidä kajota, ennen kuin kaikki käyttävät mitä erilaisimpia vilunkikonsteja saadakseen koirilleen menestystä = itselleen.

Tämä ajattelumalli tarkoittaisi, ettei se nyt niin nokonnuukaa ole jos joku vähän douppaa olympialaisissa tai muissa kisoissa, kun kaikki eivät kuitenkaan.

Eläinlääkäri Milla Männistö sanoo samassa ohjelmassa, että koirien hengitysteitä availlaan leikkauksilla ja hampaita oiotaan, mutta ne tehdään vain lääketieteellisin perustein. Lääkärin näkökulma on lääketieteellinen vaikka omistajan näkökulma on oma menestyminen. Kenelläkään ei siis ole pahaa oloa paitsi koiralla. Eikö tällaisten koirien lisääntyminen pitäisi kaiken järjen mukaan kieltää?

Käyttötarkoitusjalostamisen voi vielä ymmärtää, mutta ulkomuotojalostus ajaa koko koiramaailman sivuraiteille. A-studion ulkomuototuomari ei kovin vakuuttavaa kuvaa luonut. Kepulikonsteja on vaikea huomata; milloin turkkia on värjätty tai milloin ylivilkkaalle koiralle on syötetty ennen kehää rauhoittavia.

Liian tarkka ulkomuototuomari menettää ”asiakkaitaan” ja tieto tuomarista, joka huomaa liian tarkkaan hampaiden kirurgiset toimenpiteet, leviää koirapiireissä nopeasti. Entä jos ryhdyttäisiin miettimään käytäntöä, ettei näyttelyn tuomareita ilmoitettaisikaan ennakkoon.

Ylen verkkosivuilla olleen tiiseri-jutun kymmenissä kommenteissa ei tähän mennessä ole ainuttakaan nykymenon puolustajaa. Nykyistä ulkomuotojalostusta pidetään koiranäyttelyiden tuotoksena ja ennen kaikkea ihmisten turhamaisuutena eläinten kustannuksella.

Suomessa järjestetään joka vuosi lähes 300 koiranäyttelyä, joissa käy noin 163 000 koiraa ja 400 000 ihmistä. Näyttelyillä rahoitetaan erilaisten järjestöjen ja yhdistysten toimintaa ja ruokitaan ihmisten kilpailuviettiä sekä luodaan pentubisnekselle hinnoittelupohja.

Katso koko juttu

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: doping, ruskeakarvaisia valheita, koira, jalostus, koiranäyttely