Toivottavasti Pohjola ei ole maineensa veroinen

Tiistai 4.3.2008 - Kauko Niemi


Aikojen saatossa yrityksen maine syntyy palveluja ja tuotteita käyttävän asiakkaan päässä. Samoin kun viestinnässä yleensäkin sanat saavat merkityksen vastaanottajan päässä. 

Henkilökohtaisesti pysähdyin epämiellyttävään uutiseen. Minun hyvä pankkini OP-pankki muuttaa nimensä Pohjola-pankiksi. Mutta eihän nimi pankkia pahenna.

Toivottavasti ei, vaikka Pohjola onkin vastenmielisin yritysnimi, mitä kohdalleni on koskaan tullut.

Olin vuosikymmenet Pohjolan asiakkaana, enkä muista tuosta ajasta mitään muuta kuin jatkuvat maksut ja nöyryytykset. Kunnes keräsin tarmoni ja rohkeuteni ja katkaisin kaikki suhteeni Pohjolaan.

Yhtenä esimerkkinä vaikkapa polkupyörävarkaus. Lukitutun sisäpihan telineessä oli eräänä aamuna lukitut pyörät telineessä ja kaikki muu vohkittu. Pyöräliike varmisti, että ko osasarjoista näytti olevan huutava puute, kun olet jo viides uhri tällä viikolla, joka on tullut meidän tietoomme.

Pohjolan kanssa asiaa vetkuteltiin kahdeksan kuukautta. Tyylilajiksi yhtiö valitsi yksi asia kerrallaan. Yhtiöstä tuli lisäselvityspyyntö, jonka tarkastelu kesti viikkoja ja sen jälkeen seuraava pyyntö ja taas viikkoja jne jne. Yksi arvokas pyöräilykesä jäi väliin. Kaikki muutkin Pohjolan palvelukokemukset olivat saman suuntaisia.

Toinen pyörävarkaus tapahtui nykyisen vakuutusyhtiöni, Pojantähden aikana. Taloyhtiön pyörävarastossa telineeseen lukittu pyörä sai kyytiä, kun teline oli sahattu poikki. Vakuutusyhtiön käsittely kesti vajaat kolme viikkoa, kun rahat olivat tililläni. Ja siihen tarvittiin yksi käynti ja nykyisin ilmoituksen voi täyttää myös netissä. Ero palvelukokemuksessa on aika huikea.

Pankin valintaa on taas pitkälle ohjannut se, millainen on kyseisen pankin nettipankki. En tunne mitään erityistä kaipuuta kohdata pankkivirkailijaa.

Yksi muukin syy löytyy pankin vaihdossa. Pohjolaa lähellä olleesta KOP:stä otin aikoinani hatkat, kun asuntolainan epäämisen syynä oli pankinjohtajan ääneen annettu lausunto minulle. ”Kun te olette niin nuoren näköinen.” Nyt olisin tietenkin imarreltu tuollaisesta lausunnosta, mutta lopputulos olisi sama – vaihtaisin pankkia.

Nykyinen OKO-pankkini on ollut maineeltaan sopiva ja toiminta vastannut hyvin minun mielessäni muodostettua mainetta. Verkkopankki toimii hyvin sekä sijoitus, laina että säästöpuolella. Tosin OKO on mennyt samaan solmuun bonustensa kanssa kuin suuret kauppaketjut. Bonusjärjestelmä vaatisi varmaan viikon opiskelun, jos mielisi tietää mitä yli 30-rivinen bonusraportti oikeasti tarkoittaa. Tuota selvittämisen vaivaa en toistaiseksi ole itselleni suonut. Kait se jotain hyvää tarkoittaa. Jos ei niin kertokaa minulle.

Nyt kun nämä kaksi vastakkaista mainetta niputetaan, niin millainenkohan maine-mixi siitä syntyy?

Nähtäväksi jää kestänkö tämän nimen muutoksen nöyryytyksen. Varmistin on joka tapauksessa poissa ja sormi liipaisimella.

Avainsanat: pohjola, pankki


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini