Älä osta mitään, ei edes mustaa

Torstai 23.11.2023 - Kauko Niemi


Alennus.jpgPian olen kymmenisen vuotta purnannut Black Fridy kampanjointia vastaan - suurin huijaus mitä kauppiaat lietsovat vuodesta toiseen. Se on pilannut täysin myös joulun odotuksen.

Luojan kiitos maailman vilkkain ostospäivä Single Day hyytyi tänä vuonna Suomessa olemattomiin. Monet muutkin prosenteilla pelaaminen osoittovat hyytynisen merkkejä - vaikkapa Hullut päivät, joka on sisällöltään muuttunut vain tuotemerkkien alennusmyynniksi. Alkuperäisten hullujen päivien kanssa ei olle enää missän tekemisissä.

Logistiikkayritys NordPost on tänä vuonna paljastanut, kuinka kolmannes tämän vuoden Black Fridy -verkko-ostoksista palautetaan myyjälle. Ei taida olla tarveharkinta, verkko-ostaminen eikä kulutus kaiken kaikkiaan oikein hallussa, kun sotkeudutaan vain tekaistuihin alennusprosentteihin.

Asiaa on yritetty saada aisoihin myös lakimuutoksella, mutta tämä ensimmäinen syksy osoittaa, ettei lainsäätäjien sinisilmäisyys onnistunut pätkääkään. 30 päivän karanteenia on varsin helppo kiertää.

Allekirjoittaneella on syntynyt voimakas sisäinen tunne, kuinka yritys pääsee iankaikkiseen boikottiin käyttäessään jatkuvasti 50 - 70 prosentin alennuksia. Sehän on tietoista valehtelua, enkä halua toimia sellaisten kanssa.

Ymmärrän toki, että kausisesonkien päättyessä joitakin tuotteita jää käsiin ja ne kannattaa myydä jonkinmoisella alennuksella nyt pois, koska varastointi uuteen sesonkiin tuskin kannattaa.

Eiköhän tällainen meno jo korjaa satoa

Tässä lista aiempia pohdintojani kuinka meitä vedätetään

Kuka perustaisi käypähinta-palvelun?

Kuinka pitkään sinua voi höynäyttää prosenteilla

Mikä on oikea hinta

Miksi me menemme niin helposti halpaan

Bullshit Friday 

 

 

 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini