Toimitus 14:45

Lauantai 6.11.2021 klo 8.31 - Kauko Niemi


 

 wolt.jpg

 

Tein nettikauppatilauksen myöhään sunnuntai-iltana. Maanantaina aamupäivällä saan ilmoituksen, että tilauksesi on valmis toimitettavaksi ja samalla Matkahuollon seurantakoodin.

Seurantakoodi paljastaa, että jossakin odotetaan pakettia kuljetettavaksi ja illan suussa, että paketti on kuljetuksessa Kuopiosta Helsinkiin. Tiistai aamulla huomaan, että pakettini on jo Helsingissä ja odottaa paikallista jakelua tuohon vajaan viiden minuutin kävelymatkan päässä olevaan Alepan (auki 7/24) lokerikkoon.

Tiistai seuranta ilmoittaa 14:04, että paketti oli jätetty lokerikkoon, mutta seurannassa ei ollut avauskoodia. Se tuli tekstiviestinä 15:04.

Näin siis Matkahuolto, mikä ei ollut sattumaa. Sattuu näet olemaan useampi täsmäkokemus Matkahuollosta eri puolilta Suomea tilatuista tuotteista. Tämä vastannee tämän hetken minimitasoa, mitä nettiostosten logistiikalta voi odottaa. Sama kuin menisit kauppaan ja näet kun myyjä ottaa maksun, käärii ostoksen pakettiin tai pistää kassiin.

Siis tiedät kaiken aikaa mitä tapahtuu, vaikka tapahtumat veisivät hieman pidempään. Asiakkaan pitää olla kaiken aikaa kartalla.

Itse en ole käyttänyt  Woltin tai Foodoran ruokalähettien palveluita, mutta käsitykseni on, että pystyt seuraamaan kuljetusta. Yksi kokemus on vähän vastaavasta eli ruotsalaisesta Budbee:stä. Kymmenen toimitusta ennen minua näkyi kännykän kartalla ja missä jakeluauto liikkui.

Algoritmihan se siellä kuitenkin laskeskeli tehokkaimman reitin kaupungissa ja arvioi, miten kauan kuljetukseen menee ja minä seurasin kännykästä. Kuitenkin odottelu kävi aika pitkäksi. Ihmettelyä herätti myös se, että kuski kävi melkein naapurissa, mutta siirtyi taas kauemmaksi.

Kaikki esimerkkini on pääsääntöisesti sitä samaa mitä on toteutettu jo satavuotta.
Kuljetusta katsellaan tuotteen ja logistiikan kannalta eli miten paketti saadaan liikkumaan paikasta toiseen. Pikkuhiljaa onneksi huomataan miettiä myös, miten asiakas sen kokee.


Budbeen kännykkäsovellus sekä Matkahuollon uusittu järjestelmä ovat sentään ottaneet jo mukaan asiakkaan näkökulmaa, kun esimerkiksi Posti vaan kamppailee oman sisäisen organisaation kanssa ja unohtaa asiakkaan - ota tai jätä – näin me toimimme sadan vuoden kokemuksella.

Tällä hetkellä ruokapalvelut sekä ruotsalainen kylmäkuljetuksiin erikoistunut Gordon Delivery eivät pidä palkkalistoillaan varsinaisia kuljettajia, jotka ovat itseellisiä yrittäjiä. Aivan kuin postin jakajat eivät olisi postin palkkalistoilla. Tosin suomalainen byrokratia yrittää parhaillaan kampittaa tämänkin kehityksen.

Asiakkaan aika on kallista, ja käsitys siitä, kuinka pitkän aikaikkunan sisällä pakettia on kohtuullista kotona odottaa, on lyhentynyt, sanoo verkkokauppaa tutkiva Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta Ylen artikkelissa.

Ruokaostosten verkkokauppa onkin jo pari astetta vaativampaa. Ruokalähetit käyvät kyllä helposti hakemassa kahvipaketin jostakin. Minun innostus nettiruokaostoksissa loppui ensimmäiseen kertaan. Joku päätti puolestani, että maksan voi korvata palapaistilla. Ei nyt sentään.

Tämän vuoden puolella on aloittamassa Suomessa norjalainen vain verkossa toimiva ruokakauppa Oda, jolla ei sitten ole yhtään kivijalkakauppaa. Nythän K- ja S-ryhmät keräävät nettitilaukset olemassa olevista myymälöistä.

Veikkaukseni on, ettei nykyisillä kärrikuljetuksilla saavuteta koskaan niin tarkkaa aikaikkunaa ja lyhyttä toimitusaikaa, että asiakkaat olisivat tyytyväisiä minuutilleen tapahtuvasta toimituksesta.

Kaikki uudet ratkaisut ovat vielä tulossa ja eiköhän jossakin välivaiheessa kaikilla taloyhtiöilläkin ole pakettiautomaatit jossain päin rakennusta tai jotain muuta vastaavaa.

Hyvin voisi olettaa myös, että hallitsemattomat liikenneruuhkat, ilman saastuttamista välttäen jonkin tyyppisillä sähkökopteriratkaisuja ilmateitse on tulossa.

Joku nerokas keksijä varmasti tekee muskit ja muuttaa nettikaupan voitoksi.

 

 Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa 8.11.2021 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

Lisää aiheesta:

Tulevaisuus on arvokasta - Wolt myytiin 7 miljardilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avainsanat: Finnradio, logistiikka, nettikauppa,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini